Olivia Kole Fashion House “Ready To Wear” Runway Show

Billedanalyse af beklædningsdesign:

Bemærk de forskellige delinger ved skuldre, arme, talje, og ben på modellerne.
Eksempelvis halsudskæringerne og mængden af hvor meget der skal ses af bare arme og ben.
I pigen til højre er styrthjemlen nøglen til forståelsen af designet.
Styrthjelmens røde kuglefigur lægges som kæder om halsen og ned over brystet, og som en rummelig afslutning på det nederste af kjolen, ærmer og hænder.
De hvide cirkler på sort bund signalerer en mystik som abstrakte uaflæselige tegn, der mindskes i størrelsen op mod pigens hals, for der at samle sig til vandrette striber. Cirklerne gentager sig i brillerne og bliver brudt af to sorte cirkler øverst der repræsenter de insektlignede øjne.
Den blå cirkel på kjolen er en kontrast i sin farveværdi til den røde farve, en anden maximal kontrast er sort og hvidt. Det enkle fladegeometriske ornament på kjolen og de stærke kulører refererer til en indfødt folkekunst. Derfor passer sammenhængen mellem kjolen og en sort model.
Styrthjelmen refererer til moderne teknologi og udtrykker derfor et møde mellem to kulturer, den moderne og den oprindelige verden.
Modellen yderst til venstre virker som en stille modsætning til pigen med styrthjelmen med de afdæmpede farver, bundne arme og let gennemsigtige lange og flossede kjole - en anden form for det eksotiske, de forfinede små kontrastforskelle. Pigen er tilsyneladende så godt stillet i verden, at det ikke er nødvendigt for hende at anvende overarmene. Alle modellerne er fotograferet spadserende så de er fanget stående på ét ben. De har alle højhælede sko på og svæver næsten hen ad gulvet.


Asbjørn Jakobsen 2009
Billedkunstner/cand.phil.

[Retur til Artikler]